Leta i den här bloggen

2012-10-13

Colva - Palolem - Mumbai - Bangkok

Okej. Nu blir det ett langt och aggressivt inlagg sa var beredda.

Vi borjade dagen med att saga hejda till alla pa Boomerang vilket var otroligt sorgligt och jobbigt. Det blev lite tarar och mycket packande innan vi tog bussen till flygplatsen. Innan vi akte ringde vi till flygbologet Kingfisher och fragade om planet fortfarande gick enligt tid. Svar ja. Okej, upprepar: Svar JA.
Fran borjan var det planerat att vi skulle aka med ett annat flygbolag (Goa Airways) och vi kopte biljetterna via en resebyra - TrueIValue (Palolem) - men utan forvarning sa stalldes det planet in och han bokade nya med Kingfisher. Senare fick vi hora fran Chris och Lola att Kingfisher ar ett Indiskt flygbolag som varit nara konkurs ett bra tag. De staller in flyg titt som tatt. Men vi fick ju svar att flyget gick som vanligt sa vi kande oss inte sa oroliga.
En sak man ska veta nar man aker buss i Indien ar att det inte finns tidtabeller och inte heller busshallsplatser. Man gar av och pa dar man behagar och snabbt ska det ga - sa manga hoppar pa i farten. Vi bad om att bli avslappta vid flygplatsen och satte oss langst bak i bussen. Big misstake! Bussen proppades full till minsta kvadratcentimeter och trots att den lagliga gransen for antalet staende passagerare ar 11 sa hade vi minst 25 som stod i gangen av bussen.
Busskontrollanten (han som samlar in pengar och trycker in alla passagerare dar det finns plats (eller inte finns plats) meddelade oss inte direkt nar vi skulle ga av utan helt plotsligt vevar han och hojtar att vi maste av NUUU! Vi far bokstavligen talat klamma och krala oss fram i gangen och kasta oss av bussen - han kastade ut vara vaskor at oss sa det var ju...uppskattat.
Stress och panik men vi kom av i alla fall.

Val pa flygplatsen sa ser vi att flyget stallts in. Alla flyg via Kingfisher over hela Indien har stallts in.
Vi gar och forsoker prata med personalen fran bolaget men ingen vill hjalpa oss. Vi fragar varfor ingen meddelat oss om att planet var installt och vi fick svaret att hela media i Indien gatt ut med informationen + att mannen pa resebyran dar vi kopt biljetterna skulle ha kontaktat oss. Kingfisher kunde inte boka oss nagot nytt flyg och inte ge oss nagra pengar eftersom vi gatt genom TrueIValue i Palolem. Vi far lana Kingfishers telefon och ringer till mannen pa TIV och forklarar laget och han lovar att fixa oss nya biljetter sa att vi kan hinna med vart nasta flyg fran Mumbai till Bangkok. Nar vi ringer igen sager han att vi maste betala 2000rupies mer/per person (detta ar cirka 240 kr) men vi har redan hittat ett annat flyg som vi hellre vill ta. Ett direktflyg fran Mumbai till Bangkok. (Detta hade vi fragat om hos mannen pa TIV som sagt att nagot sadant direktflyg inte existerade. Man maste boka 2 flyg och ha en overnattning i Mumbai).
Vi fragade om vi kunde fa pengarna tillbaka och stalla in det andra flyget for att ta direktflyget istallet. Det gick bra sa han, och sa att han skulle fora over vara pengar imorgon pa vara kort. Hurda? undrade vi eftersom vi var 1.45 h ifran varandra. Det gar att fora over bara sa han - vilket vi vet inte funkar. For att fa tillbaka pengarna maste man satta i kortet i samma kortlasare som man betalade genom. Nar vi sa detta la han pa. Vi ringde tillbaka och inte forran vi ringt 5 ganger svarar han igen. Den har gangen mycket argare.
Den har gangen sager han att om vi vill ha vara pengar tillbaka sa maste vi aka tillbaka till Palolem for att fa det. Vi disskuterar lange och argt med honom och flera ganger lagger han pa eller borjar prata indiska med sina vanner pa resebyran. Han upprepar att vi endast far alla vara pengar tillbaka om vi kommer dit, alternativ att vi betalar 2000 rupies med for att fa nya biljetter (som da gor att vi maste spendera hela natten pa flygplatsen och inte har mojlighet att ta in pa hotell).
Tillslut orkar vi inte med. Vi bestammer oss for att aka dit och fa vara pengar tillbaka och sedan ta direktflyget dagen efter istallet.

Vi fixade en taxi och kom overens om att betala 300 rupies per person = 900.
Taxichaufforen vi akte med var paverkad av nagot. Han nickade till vid ratten och flera ganger var vi sakra pa att han skulle falla ihop. Han fragade om vatten som han kunde blaska av ansiktet och sen fraga han aven om cigaretter. Efter 30 minuters bilakning marker vi att han ser trottare och trottare ut. Vi borjar spela hog musik med vara mobiler for att han ska halla sig vaken. Vi marker att det inte hjalper och taxichaufforen borjar pendla over vagfilerna och kor nere i diket. Vi borjar prata med honom istallet och det var ganska effektivt.
Nar vi kommer fram till Palolem sager han plotsligt att han vill ha mer an 900. Han laser in vart bagage i bilen och sager att vi inte far det forran vi ger honom mer pengar. Vi vagrar, vi star dar och argumenterar och ingen forsoker hjalpa oss (till en borjan). Nar vi forsokte ta nycklarna fran honom hojde han handen at oss som om han tankte sla oss. Tillslut, efter vad som kandes som en evighet) lagger sig en annan man i och forsoker hjalpa oss och tillslut far vi vara vaskor. Mycket obehagligt.

Vi gar till TIV (TrueIValue) och man ser direkt att mannen bakom disken blir nervos och forvanad over att vi akt tillbaka anda till Palolem for att fa vara pengar. Vi satter oss ner, inget gap och skrik, inga arga disskusioner utan sager lugnt att vi vill fa tillbaka vara pengar nu nar vi avbokat biljetterna och skulle kopa nya. Han stracker fram miniraknaren och sager: Detta ar vad ni far tillbaka.
Sammalagt hade vi lagt ut 36300 rupies men han tankte bara ge tillbaka 20000. Han sa att vart anda alternativ enligt honom var att ga med pa hans deal och lagga pa 2000 rupies och aka nu ikvall. Vi tittar pa klockan och ser att det ar 2 timmar kvar innan flyget lyfter. Vi har inga biljetter i handen och man maste gatt ombord minst en timme innan. Vi insag att vi inte skulle hinna eftersom taxituren tog 1.45 h.
Mannen pa TIV ar otrevlig och forsoker inte hjalpa oss. Han sager att han aldrig lovat oss pengarna tillbaka och att vi hade ett annat alternativ hela tiden. Da och da skrattar han och pratar indiska med sina kollegor medan vi sitter mitt i mot och forsoker fa honom att forsta att det inte ar okej det han gor. Han sager att det ar vart eget problem och han har ingen skyldighet att hjalpa oss. Enligt honom lag allt ansvar pa Kingfisher.
Tillslut valjer vi att ta hans erbjudande men han sager att vi maste betala 1200 rupies for taxin till flygplatsen. Han vagrar bidra med sa mycket som 1 rupies och han skrattar oss rakt i ansiktet nar han marker hur upprorda vi ar.
Nar vi lamnar Palolem ar det 1.30 timme kvar tills flyget lyfter. Vi har inga biljetter och maste hinna checka in vara vaskor.
Taxituren gar i 120-140 knyck och det kanns som ett mirakel att vi fortfarande lever efter den turen. Nar vi kommer fram till flygplatsen sager taxichaufforen att biljettkontoret har stangt och rycker pa axlarna.
SKOJAR DU MED OSS ELLER!? NU FIXAR DU DET HAR INNAN JAG SPARKAR DIG I SKREVET!!!!!!
Han tyckte inte att han kunde bidra med sa mycket. Utanfor biljettkontoretsfonster star Emma, Tess & Anna med nasorna pressade mot rutan. Helt otroligt nog gick nagon forbi dar inne och vi borjar banka. Efter mycket bedjande, hundogon och tarar sa later de oss kopa vara biljetter.
Nasta stopp blir pa vagen in till flygplatsen. Det ar nagot fel med biljetterna och vakterna vill inte slappa forbi oss. En kvinna fran flygbolaget AirIndia trycker sig i mellan och sager:
"This is an emergency, let them in"
Den kvinnan raddade oss fran att bega sjalvmord den dagen.
Vi fick springa igenom hela flygplatsen och kom med. 15 minuter senare lyfte flygplanet.

Vi spenderade sedan 6 timmar pa flygplatsgolvet i Mumbai dar vi sov lite och forsokte svalja ilskan som bubblade upp varje gang man tankte pa dagen som varit. Vi kom pa nasta flyg vid 06.35 och flog sedan till Bangkok och inte forst an da kunde vi andas ut.
Mannen pa TIV hotade flera ganger med att avboka vart flyg om vi sa nagot som han inte holl med om.

Sa nu vill vi gora en kort sammanfattning:

- Vand er ALDRIG till TrueIValue och rad era vanner/jobbarkompisar/syskon/husdjur och kusinens avlagsna moster till att inte ga igenom TIV i Palolem nar det ska fixa biljetter till nagonting. Om nagot hander sa ar man helt utlamnad och ingen bryr sig om att hjalpa en. Sprid vidare: TRUEIVALUE ar INTE seriost.

- Kingfisher ska man aldrig boka ett flyg med. Men det behover ni nog inte lagga pa minnet, de gar snart i konkurs anda eftersom de stallt in alla sina flyg mellan den 1 okt - 14 okt.



AirIndia ar att rekommendera - Angels of the day.

1 kommentar:

  1. Hallå tjejer. Det ni har råkat ut för önskar man inte sin värsta fiende. Skönt att ni träffade en tjej på flygplatsen som hjälpte er så att ni kom med planet med minsta marginal. Tänk på henne. Dom andra kan ni skicka hatbrev till när ni kommer hem, men strunta i dom nu. Härligt att vara i Bangkok och vidare på nya äventyr. Kramar till er alla tre. / Ewonne

    SvaraRadera